lørdag 19. mars 2016

Påske-Sola...

Ting blir ikke alltid som man har tenkt. Det gjelder spesielt for strikking, i hvert fall for meg.
I fjor ville jeg strikke en Vanja-kofte - Blomsterkrøll. Jeg kjøpte garn og satte lystelig i gang. Men fargene fungerte ikke helt som jeg hadde tenkt, kontrasten ble for liten, det fine mønsteret kom ikke ordentlig frem. 


- Søren og, tenkte jeg, jeg strikker noe annet av garnet i stedet. Jeg var litt sliten akkurat da, og orket ikke lage noe med så mye mønster på. - Mønster kun øverst, bestemte jeg meg for. Fant en oppskrift som så grei ut i hurten og sturten i Kofteboken. Jeg har aldri sett kofta i levende live, men den så enkel ut. 

- Denne strikker jeg fort, tenkte jeg. Det tenker jeg alltid. Noen lærer aldri...


Kofta i oppskriften er strikket i lyse pasteller, min ble i dempede gråtoner. Jeg hadde grått og lysegrått fra kofta som ikke ble noe av, resten av fargene hadde jeg fra før. Jeg flyttet fargene litt rundt og gjorde om litt på mønsteret, men jeg husker ikke helt hva og hvordan sånn i farten.

Jeg begynte for nøyaktig ett år siden. Kofta ble kjapt strikket ferdig i påsken - - - og så ble den liggende.

I fjor sommer tok jeg meg selv i nakken og festet trådene, og utpå høsten strikket jeg knappestolper og halskant. Da manglet bare knapper og bånd - - -

Det fikset jeg her om dagen. Kofta som skulle strikkes "fort" tok nesten et år, men nå er den ferdig! 

Å sy i knapper er ganske kjedelig, så denne gangen testet jeg ut en metode jeg lærte av Ellen på Sjølingstad på Strikkedagene i fjor høst:


Knapper på en snor! Utrolig fiffig - og det foregår omtrent sånn: 
Først fingerhekler du en snor med to tråder. Jeg har ikke fingerheklet siden jeg gikk i småskolen, men det er som å sykle - man glemmer det aldri. Så måler du nøyaktig ut hvor knappene skal sitte og trykker hempa på knappen gjennom knappestolpen. Så knyter du en knute øverst, trer snora gjennom knappene og avslutter med en knute nederst. Når kofta blir utslitt en gang i fremtiden, er det bare å klippe av og dra ut snora, og vips, så er knappene klare til gjenbruk, aldeles uten sprettekniv.


Oppskrift: Sola fra Kofteboken, side 135. Det er Husflidens oppskrift nr. 236, som kom ut i 1962. 
Garn: Rauma Tumi (50% ull, 50% alpakka) i seks farger, detaljer på Ravelry.
Pinner: 3 mm hele veien.
Knapper fra Husfliden på Strømmen.
Bånd kjøpt på nettet, husker ikke hvor.


Ha en riktig fin palme-helg!

5 kommentarer:

  1. Sånn er det...ikkje sjelden, egentlig. Faller en for fristelsen med å starte på noe nytt, da kan det bli en pause i iveren. Men til slutt....denne var du heldig med, dette er en nydelig kofte. :))
    Smart med knapper på en snor. Sølvbeltet til Sognebunaden er tredd sånn. På flere bunader enn den tenker eg.
    Litt regn og tåkete her idag, 3 pluss. Det tar vi med et smil. Regn, ikkje snø, er jo vår det også.
    Ha ei fin palmehelg.
    Liv V.

    SvarSlett
  2. Nydelig kofte! Det knappetrikset snapper jeg også opp, så utrolig genialt! God palmehelg til deg også :)

    SvarSlett
  3. Kofta ble jo kjempefin til slutt! Rart hvor lang tid enkelte prosjekt kan ta. Og at noe kan bli liggende i månedsvis ferdig strikket, men mangler knapper - ja, det kjenner jeg meg godt igjen i. Da er det gjerne mange andre nye, fristende prosjekt som er påbegynt i mellomtiden.. Men godt å gjøre det ferdig!

    SvarSlett
  4. Flott kofta! och tack för tipsen om knapparna!

    SvarSlett
  5. Flott kofte - godt at du fikk gjort den ferdig, slik at den blir tatt i bruk!
    Knapper på en snor, så lurt.
    God påske!

    SvarSlett