mandag 21. mars 2016

Påske-gult...

Farger du med kvist og kvas fra norsk natur, blir det mye gult. Omtrent sånn:


Et lite utvalg av prøvelappene mine, som jeg skrev om her. Fargegjengivelsen er dessverre litt dårlig - det er akkurat som om de gule fargene slår hverandre i hjel. Ikke ville det bli skarpt heller. Men uansett - gult er kult, og her har vi mer og mindre vellykkede varianter av gult fra blomster og lyng hovedsakelig. 

For å være mer nøyaktig: Reinfann, gullris, perikum, ryllik, marikåpe, blåbærlyng, røsslyng, gurkemeie og te - litt hulter til bulter. Jeg planlegger også å farge med løkskall, men det tar litt tid å samle opp tilstrekkelig mengde. Og snart er det vår, da står bjørkeløv for tur. Pluss mer lyng. Den aller fineste gulfargen har jeg fått fra røsslyng om høsten - av det grønne idet de rosa blomstene springer ut. Det ble en vakker, dyp gulfarge som jeg kunne tenke meg mer av. Men kanskje det er noe fart i lyngen om våren også? Jeg lar intet være uprøvd.

Riktig god påske! 

9 kommentarer:

  1. Roligt att se! Jag köper lök i lös vikt. Då passar jag på att ta de skal som ligger kvar i lådan, så går det snabbt att få tillräckligt mycket. Glad påsk!

    SvarSlett
  2. Herlege gule nyansar !!
    Ekstra flott at fargane er "heimelaga".

    God påske frå Anne-Mari

    SvarSlett
  3. Så masse herlige gulfarger :)

    SvarSlett
  4. Riktig fine oldemor-ruter i gult! Artig med alle nyansene du har fått fram.

    God påske fra Ingunn

    SvarSlett
  5. Veldig kult med gult! Jeg har planer om å prøve kaldfarging til våren. Har aldri farget garn før, men det frister veldig!

    SvarSlett
  6. Her var det mange fine farger. Og det er SÅ lurt med prøvelapper som kan bli til noe etterhvert!

    SvarSlett
  7. Det ble nydelige fargetoner til et teppe.
    klem

    SvarSlett
  8. Mange fine fargetoner på prøvelappene dine! God påske, sånn helt på tampen! :-)

    SvarSlett