torsdag 17. mars 2016

Strikketreff med mer...

I helgen var jeg på strikketreff i Oslo. Det er en årlig foreteelse, men det er første gang jeg var med. Utrolig hyggelig - med 150 strikkenerder samlet under ett tak en hel helg til ende.


Men tenk, så glemte jeg nesten helt å ta bilder! Sånn kan det gå når man har det moro. Men jeg fikk i hvert fall tatt ett av mine gode strikkevenninner Ingvild, Berit og Liv. Her er det koftestrikking på høyt nivå. Ingvild og Liv strikker Seterkoften til Wenche Roald - den skal jeg også strikke etter hvert, og Berit strikker en fantastisk knallgrønn kofte fra Koftefest-boka til Vanja og Tone

Et av innslagene på treffet var foredrag med Arne og Carlos. De er så utrolig underholdende, men bildene mine ble dessverre ubrukelig uskarpe fordi jeg lo så mye. Får du sjansen til å høre dem - gjør det! Bra for lattermusklene :-) 

Det er så mange flinke folk og så mange inspirerende strikketøy å se på sånne treff - man blir jo aldeles overinspirert. Denne gangen ble jeg overinspirert til å bli med på en påske-samstrikk der vi skal strikke Siri-jakka. Jeg har jo strikket jakka før, for et par år siden, men siden den er mitt desidert mest brukte strikkeplagg gjennom tidene, er den snart utslitt. Skulle jeg lagd en Annepålandets Ti-på-topp-liste, ville Siri-jakka stått øverst. Jeg bruker den nesten hver dag. En dag jeg satt og strikket på en annen jakke, kommenterte den meget praktiske Dattera: - Hvorfor strikker du deg flere jakker, mamma, du bruker jo bare den sorte uansett!


Jaja. Her er i hvert fall Siri #1 fra 2014. Den neste blir i grå pelsull. jeg har garnet liggende. Eneste ulempen med å bli med på denne samstrikken, er at jeg allerede har diverse andre jakker på pinnene. Så nå strikker jeg jakker så flisa fyker for å bli ferdig til påske. Forhåpentligvis dukker de opp - i ferdig tilstand - her på bloggen etter hvert. 


Vi har et aldeles vidunderlig vårvær for tiden. Mens andre viser bilder av snøklokker og blåveis, ligger snøen fortsatt her hos oss. Men den tiner litt etter litt - det sildrer og renner overalt, og snart blir det vel bart her og. Ha en finfin vårdag!

16 kommentarer:

  1. Ser virkelig kjekt ut, liker den blå jakken din også, god helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Jakka mi er egentlig koksgrå, bildet lyver litt. Sola skinte, og jeg måtte lysne bildet litt så mønsteret skulle syns. :-)

      Slett
  2. Ååååå ...så fine strikkedamer!!!
    Det var sikkert morro på treffet. Tenk at alle har den samme interessen, samlet på et sted.
    Veldig fin den sorte jakka di. Det er så herlig å bruke opp et strikkeplagg. Jeg har etpar stykker jeg bruker og bruker ( og enda flere som bare ligger der, uff :() og siden du har strikket den en gang før, vet du hva du gjør.
    Gleder meg til å se alle de andre jakkene også ;)

    SvarSlett
  3. Ser så koselig ut med sånne strikketreff!!!

    Flott jakke!

    Er ikke bare du som har vinter ennå, her har vi fortsatt en halv meter snø på plenen, og jeg tror det blir en stund til vi ser plenen og blomster gitt! Jaja, blir vel vår og sommern i år også, til slutt!

    SvarSlett
  4. Er denne samstrikken åpen for alle, eller bare for en lukket gruppe? Jeg har nylig fått Siri på pinnene (etter å ha sett den her hos deg) så det kunne vært artig å følge med ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Anita - den foregår på Facebook, søk på Påskestrikk.

      Slett
  5. Hei. Må være kjekt for arr. at det blir suksess når det blir trommet sammen til Strikketreff. Tviler ikke på det var trivelig. Blir det når strikkedamer kommer sammen. :))
    Sirijakka er nydelig. Forstår godt at du vil ha en nr. 2.
    Nå er det visst over med finværet her, men fortsatt opphold! For noen dager vi har hatt og så herlig det har vært. Før eller siden får vi nok mer av det samme. Så det er bare å glede seg. Ha en fin dag.

    SvarSlett
  6. Takk for sist! Alltid hyggelig!

    Sirijskka frister, jeg fabler om den i grønt, så jeg lurer på å finne garn i morra. Har noe grønn pelsull i rett farge, men lurer litt på hvor myk den blir da.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan ikke riktig bestemme meg for farge - tror jeg må strikke tre: En grå, en grønn og en blå. Har garn. ;-)

      Slett
  7. Her var det mange fine damer :) Og så gøy å se koftene "mine" både i produksjon og ferdig strikket :-)

    Jeg var sååå misunnelig på dere når jeg skjønte at det var for sent å melde seg på strikketreffet. Sånn er det når man ikke klarer å planlegge og bestemme seg ...
    Men uansett om jeg hadde fått meldt meg på hadde jeg ikke kunnet komme dit p.g.a. sykdom. Jeg må planlegge bedre til neste treff ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, koftene dine var godt representert her! Og jeg har strikket prøvelapp på Seterkoften - i plantefarget garn. Blir så fin!
      God bedring!

      Slett
  8. Grønt er skjønt! Det var et koselig treff og jeg håper på mange nye strikketreff.

    SvarSlett
  9. Så moro med strikketreff. Tenk å kunne snakke strikk og garn med noen som virkelig er interessert, og ikke bare later som;) høres gøy ut med samstrikk. Jeg tenkte å begynne på damejakka Ellinor, men nå må jeg kanskje se litt på Siri, før jeg bestemmer meg, for den høres unektelig bra ut, i tillegg til at den er veldig fin.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har faktisk strikket Ellinor også - men den ble dessverre litt trang/jeg er dessverre litt for tjukk. Så jeg må strikke en til - når døgnet får 28 timer. Finfine jakker, begge to!

      Slett
  10. Så koselig å titte innom her! Strikketreffet var veldig koselig, men må innrømme at jeg ikke husker om vi pratet eller ikke. Kanskje ikke så rart med så mange på et sted?!

    SvarSlett